måndag 2 juli 2012

Mormorsträdgården

 

Just nu är min lilla trädgård fylld av ljuvliga dofter och färger.


Krolliljorna  i vitt och rosa under köksfönstret doftar av mild vanilj. De väntar jag ivrigt på varje år. Bredvid dem börjar de gula stockrosorna att knoppas.


Runt om i rabatterna börjar liljorna att slå ut i olika färger.  Vissa med tunga orientaliska dofter som letar sig in i sovrummet framåt kvällen och  på väggen doftar min klätterros full med doftande rosa blommor.

 Den här gamla växten från förr som jag kallar "dassblomma"  i riktigt kornblått lyser upp och hälsar välkommen vid entrén


 Borstnejlikorna i rött och rosa sticker upp lite varstans i rabatterna där de har fått fröa av sig från förra året.

Shersminen står nu  i full blom med sina fantastiska rent vita blommor och bredvid den på väggen laddar en klematis i blått på att slå ut. Malvorna och akvilejorna trängs utefter väggen och ger skydd åt min lilla igelkott som är tillbaka i år igen.

Nu gäller det att fånga dagen, det som har blivit  ett så modernt uttryck.

                                           Carpe Diem








1 kommentar:

  1. Så fint du har!
    Ha det skönt i Stora Staden. Vi hörs. Kram

    SvaraRadera