fredag 6 maj 2011

OM EN BJÖRK

Utanför min lilla trädgård stod för precis två år sedan en fantastiskt vacker hängbjörk. Man kunde se den långt ifrån över alla taken runt omkring, och den susade så härligt under sommaren.

Problemet var bara att rötterna från trädet sökte sig in under husgrunden och den blev dömd att sågas ner.
.
I trädet hade jag en fågelholk som varje år besöktes av en flugsnappare som satt och sjöng så vacker på mornar och kvällar. Han hade bosatt sig i trädet det här året också.  
Att fälla trädet trodde jag skulle ske på hösten men ej.

En kväll när jag kom hem från jobbet var trädet borta. Bara en stubbe kvar och en vilsen flugsnappare som satt på den och såg olycklig ut. Fågelholken var naturligtvis också borta. 

Vad gör man för en ledsen fågel, jo sätter sig i bilen och ilar till närmsta stormarknad och letar efter  en ny holk.  Åker hem och målar den med snabbtorkande färg och spikar upp den på närmsta vägg.

Sedan var det bara att vänta om han kunde godkänna sitt nya hem.
Till min stora lycka gjorde han det.

Förra året hade jag inget besök i holken så nu går jag och väntar på om han kanske  ska komma i år. HOPPAS

1 kommentar:

  1. Än finns det hopp. Jag har inte sett nån flugsnappare än:)

    Men solen lyser och det är skönt.

    Vi hörs, kram

    SvaraRadera